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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10348/2541

Title: Clima e cultura organizacional: implicações na gestão democrática no contexto da escola pública
Authors: Silva, Maria José de Ribamar Nascimento
Orientador: Carvalho, Maria João de
Issue Date: 2012
Abstract: O Clima e a Cultura Organizacional fazem parte do contexto de qualquer organização escolar, sendo afetados pelo tipo de gestão realizada. A presente dissertação objetiva analisar as implicações da gestão democrática para o clima e a cultura organizacional no contexto da escola pública. Especificamente, intenciona: a) verificar as possibilidades de construção da gestão democrática no contexto da escola pública; b) analisar a relação entre clima, cultura organizacional e gestão democrática; c) identificar o papel da comunidade escolar na construção da gestão democrática. A metodologia partiu da abordagem quantitativa-qualitativa, com amostra composta por 2 gestoras escolares; 2 técnicas pedagógicas, 10 docentes, 90 alunos do Ensino Fundamental e Médio, 5 pais e 2 funcionários. O lócus da pesquisa foi a Escola Estadual de E.F.M., em Belém do Pará, no Brasil. A coleta de dados e informação ocorreu por meio de entrevista dialogada e aplicação de questionários (professores e alunos). O conteúdo abrangeu questões referentes à Cultura e ao Clima Organizacional, à gestão democrática e qualidade na escola e ao Projeto Político Pedagógico (P.P.P.). Os resultados mostraram que a gestão democrática favorece melhorias no Clima e Cultura Organizacional.
The Organizational Climate and Culture are part of the context of any school organization and they are affected by the type of management performed. This dissertation aims to analyze the implications of democratic management climate and organizational culture within the public school. Specifically, it intends: a) verify the possibilities of building the democratic management in the context of public schools, b) analyze the relationship between climate, organizational culture and democratic management, c) identify the role of the school community in the construction of democratic management. The methodology was based on the quantitative and qualitative approach, with the second sample of school management, teaching techniques 2, 10 teachers, 90 students of primary and secondary schools, five parents and two employees. The locus of the research was the State School of FSM, in Belem, Brazil. Data collection occurred and information through dialogic interviews and questionnaires (teachers and students). The content covers issues of Organizational Culture and Climate in the democratic management and quality in school and the Pedagogical Political Project (PPP). The results showed that the democratic management favors improvements in Organizational Climate and Culture.
Description: Dissertação de Mestrado em Gestão
URI: http://hdl.handle.net/10348/2541
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

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