A importância da comunicação de crise nas organizações: estudo de caso: TAP - Transportes Aéreos Portugueses
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Data
2017-02-15
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Resumo
A presente investigação centra-se na pesquisa e reflexão de um ramo específico da
comunicação estratégica: a comunicação de crise. O objeto de estudo escolhido recai
sobre a importância da comunicação de crise numa grande empresa, mais concretamente
o caso da TAP – Transportadora Aérea Portuguesa.
Para uma empresa é fulcral manter um plano estratégico atualizado para fazer frente
ao mercado competitivo que hoje se apresenta. Sendo assim, este trabalho aborda uma
vertente mais específica deste tema.
A investigação passará por uma análise da instituição em questão e dos seus métodos
de resolução de crise.
Em primeiro lugar serão apresentados conceitos referentes à comunicação pública,
onde se tentará arranjar uma definição concreta desta tão vasta área. Seguidamente, é
estudado o conceito de comunicação de crise, tema principal desta investigação. Serão
ainda explorados outros conceitos como o de comunicação estratégica, plano de
comunicação e imagem de uma empresa. Será ainda realizada uma breve resenha
histórica acerca da TAP para que se fique a perceber todo o historial da organização.
Em segundo lugar, será apresentada a parte prática que permitirá dar resposta às
questões previamente elaboradas onde se realizará uma análise SWOT e um estudo de
notícias referentes a um período de crise na TAP. Foram também feitas entrevistas a
uma representante do Departamento de Comunicação e Relações Públicas da TAP e
inquéritos a cidadãos.
Por fim, a presente dissertação contará com uma discussão dos resultados obtidos
durante os meses de pesquisa e com as conclusões retiradas.
This investigation focuses on the research and reflection of a specific line of strategic communication: crisis communication. The object of study is the importance of crisis communication in a large company, specifically the case of TAP – Portuguese Airline. For a company is crucial to keep an updated strategic plan to combat the competitive market that stands today. Therefore, this papper addresses a more specific aspect of this issue. The investigation will go through an analysis of the institution in question and its crisis-solving methods. First, will be presented concepts relating to public communication, where we will try to arrange a concret definition of this vast area. Then, it will be studied the concept of crisis communication, main theme of this research. They will be further explored other concepts such as strategic communication, communication plan and the image of a company. It will also be held a brief historical overview about TAP so that they get to see all the organization’s history. Second, it will be presented the pratical part for response to the previously prepared questions where a SWOT analysis and a news study regarding a crisis period in TAP will be held. Interviews were also made to a representative of the Department of Communication and Public Relations of TAP and also surveys to citizens. Finally, this dissertation will include a discussion of the results obtained during the months of research and the conclusions drawn.
This investigation focuses on the research and reflection of a specific line of strategic communication: crisis communication. The object of study is the importance of crisis communication in a large company, specifically the case of TAP – Portuguese Airline. For a company is crucial to keep an updated strategic plan to combat the competitive market that stands today. Therefore, this papper addresses a more specific aspect of this issue. The investigation will go through an analysis of the institution in question and its crisis-solving methods. First, will be presented concepts relating to public communication, where we will try to arrange a concret definition of this vast area. Then, it will be studied the concept of crisis communication, main theme of this research. They will be further explored other concepts such as strategic communication, communication plan and the image of a company. It will also be held a brief historical overview about TAP so that they get to see all the organization’s history. Second, it will be presented the pratical part for response to the previously prepared questions where a SWOT analysis and a news study regarding a crisis period in TAP will be held. Interviews were also made to a representative of the Department of Communication and Public Relations of TAP and also surveys to citizens. Finally, this dissertation will include a discussion of the results obtained during the months of research and the conclusions drawn.
Descrição
Dissertação de Mestrado em Ciências da Comunicação - Comunicação Pública, Política e Intercultural
Palavras-chave
Crise , Comunicação , Estratégia , TAP , Imagem da empresa