O que se esconde atrás das termas: discursos e imagens sobre o património histórico da cidade de Chaves
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Data
2009
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Resumo
O presente trabalho consiste na análise de discursos e imagens, numa perspectiva
diacrónica, sobre o património histórico da cidade de Chaves, especialmente aqueles
relacionados com o turismo. Esta actividade é também um meio de criação de imagens e
o património está ligado ao poder, às identidades e também à exploração comercial. As imagens que vários agentes promovem variam em função da época e da sua dimensão:
nacional ou local. O discurso dos vários agentes não coincide; aquilo que um agente
promove e diz sobre o património histórico não é o mesmo que outro afirma. O
património é também algo construído e seleccionado, não sendo uma característica de um bem, de um objecto ou actividade em concreto.
The present paper is about images and discourses analysis, in a diachronic perspective about the historical heritage of Chaves town, especially those related to tourism. Tourism is also an activity that creates images and heritage it is connected to power, to identities and commercial exploitation. The images that several agents promote are different, according to the historical time and spatial dimension: national or local. The speech made by several agents about historical heritage does not match. Heritage is also something constructed and selected; not being a characteristic of a good, an object or specific activity.
The present paper is about images and discourses analysis, in a diachronic perspective about the historical heritage of Chaves town, especially those related to tourism. Tourism is also an activity that creates images and heritage it is connected to power, to identities and commercial exploitation. The images that several agents promote are different, according to the historical time and spatial dimension: national or local. The speech made by several agents about historical heritage does not match. Heritage is also something constructed and selected; not being a characteristic of a good, an object or specific activity.
Descrição
Dissertação de Mestrado em Turismo