Relatório detalhado sobre a atividade profissional docente
Ficheiros
Data
2014-01-09
Título da revista
ISSN da revista
Título do Volume
Editora
Resumo
O presente relatório foi elaborado no âmbito do Mestrado em Ciências
da Educação, na especialidade de Supervisão Pedagógica.
Uma vez que o objetivo foi claramente o de apresentar um relatório
detalhado sobre a minha atividade profissional, procurei não me limitar à
reprodução dos meus conhecimentos e das minhas vivências no que à minha
prática profissional diz respeito. Na verdade, ao longo do relatório, sempre que
possível e sempre que me pareceu pertinente, procurei aventurar-me por
caminhos como os do mundo da formação de professores e, porque não dizêlo,
do mundo da pedagogia e da didática.
Encontra-se organizado em quatro grandes capítulos, a saber: 1.
Introdução; 2. Enquadramento da prática profissional, capítulo onde tratei de
questões relativas ao macro contexto como, por exemplo, as questões de
natureza concetual, nomeadamente a partir de uma revisão da literatura e onde
dissertei acerca do contexto legal, do contexto institucional e do contexto de
natureza funcional; 3. Realização da prática profissional, capítulo onde abordei
temas como a concepção, as questões essenciais, as atividades
desenvolvidas, as dificuldades, as estratégias e/ou as atividades de formação e
os sistemas de avaliação e controlo do trabalho desenvolvido; 4. Conclusão e
perspetivas para o futuro, capítulo onde, a propósito das conclusões, procurei,
de igual modo, perspetivar o futuro, um futuro incerto mas que espero que
passe por uma carreira de excelência como sempre ambicionei.
This report was written within the course of “Sciences of Education”, leading to the master degree in Pedagogical Supervision in the Elementary and Secondary school. The main goal was to tell my story as a teacher in detail, so I tried not to speak about my professional practice only, but also to focus on important issues, such as teacher training, didactics and pedagogy. The report is organized in four chapters: I. Introduction. II. The framing of my professional practice: in this chapter I considered questions related to the macro context, such as all the conceptual items, starting with the literature revision. This procedure allowed me to talk about the entire legal, institutional and functional context. III. Accomplishing a professional practice: in this chapter I tried to approach themes like conception, the main questions, the developed activities, all the difficulties, the strategies and the training courses and also the evaluation system and all the control upon the work developed throughout the school year. IV. Conclusion and future perspectives: in this part of my essay I tried to mingle conclusions with future perspectives, since my professional future begins to be uncertain every year, beginning in August. Despite this problem, I hope I will be able to build a career of excellence; these were my plans since I remember.
This report was written within the course of “Sciences of Education”, leading to the master degree in Pedagogical Supervision in the Elementary and Secondary school. The main goal was to tell my story as a teacher in detail, so I tried not to speak about my professional practice only, but also to focus on important issues, such as teacher training, didactics and pedagogy. The report is organized in four chapters: I. Introduction. II. The framing of my professional practice: in this chapter I considered questions related to the macro context, such as all the conceptual items, starting with the literature revision. This procedure allowed me to talk about the entire legal, institutional and functional context. III. Accomplishing a professional practice: in this chapter I tried to approach themes like conception, the main questions, the developed activities, all the difficulties, the strategies and the training courses and also the evaluation system and all the control upon the work developed throughout the school year. IV. Conclusion and future perspectives: in this part of my essay I tried to mingle conclusions with future perspectives, since my professional future begins to be uncertain every year, beginning in August. Despite this problem, I hope I will be able to build a career of excellence; these were my plans since I remember.
Descrição
Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação, Especialização em Supervisão Pedagógica
Palavras-chave
Supervisão pedagógica , Formação contínua , Ser professor(a) , Avaliação de desempenho docente , Atividades letivas , Atividades não letivas , Relação pedagógica com os alunos