DESG - Artigo publicado em Revista Científica Indexada
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Item Acesso Aberto Reseña de Dell Hymes (2019, or. 1969): Los usos de la antropologia. Crítico, político, personal2022-12 - Amoedo Martínez, Diego; Xerardo PereiroItem Acesso Aberto Responsible Tourism: Cosmetics, utopia or reality. An analysis of scientific literature2020 - Bernardo, Edgar; Xerardo PereiroItem Acesso Aberto Informação e comunicação nos postos de turismo do Douro2020 - Xerardo Pereiro; Sacramento, OctávioOs postos de turismo são espaços de hospitalidade, de comunicação com os visitantes e de (re)construção de imagens e experiências do destino, podendo mesmo estimular profundas ligações emocionais com o território visitado. Neste texto analisamos o seu papel de mediação comunicacional entre os visitantes e os destinos a partir de um estudo de caso na região do Douro, no Norte de Portugal. Procuramos, assim, compreender os procedimentos de informação e comunicação turística realizados através dos postos municipais de turismo. De forma complementar, é nosso intuito perceber o processo de transformação de muitos destes postos em lojas interativas de turismo, o que implicou mudanças significativas nos processos e práticas de comunicação com os turistas. Os elementos que sustentam a análise foram proporcionados por um trabalho de terreno de natureza quali-quantitiva e multimetódica, embora a abordagem qualitativa tenha assumido maior destaque. Em concreto, a pesquisa empírica foi realizada através da observação participante, de entrevistas semidirigidas, da netnografia e da pesquisa documental e estatística. Os dados apurados evidenciam a existência de constrangimentos estruturais em muitos dos postos de turismo e, por outro lado, mostram-nos a importância do fator humano nos processos de comunicação turística, o que não deixa de suscitar uma reflexão acerca das valências que estes postos deverão assumir no quadro de uma sociedade digital, atulhada em (des)informação.Item Acesso Aberto Os vínculos entre a antropologia galega e portuguesa: perspetivas para a colaboração no século XXI2019 - Xerardo PereiroEste texto apresenta uma reflexão sobre a colaboração entre as antropologias portuguesa e galega. O texto inicia com uma breve revisão histórica da institucionalização da antropologia portuguesa, para logo analisar alguns traços da antropologia no Norte de Portugal hoje. Finalmente, com base na experiência pessoal de trabalho transnacional entre o Norte de Portugal e a Galiza, apresenta-se uma proposta de colaboração para posteriores debates que integra três âmbitos: o ensino, a investigação e o campo cívico.Item Acesso Aberto Sinerxías entre as conexións aéreas de baixo custo en Porto e visitantes e peregrinos a Galicia2021 - González Gómez, Manuel; Xerardo PereiroItem Acesso Aberto A Oferta turística de percursos pedestres em Trás-Os-Montes e Alto Douro (TMAD): mecanismos de desenvolvimento Regional?”2022 - Azevedo, Pedro; Xerardo PereiroItem Acesso Aberto Tracking changes in tourism demand with point-of-sale data: The case of Portugal2022 - Marques, Carlos Peixeira; Guedes, Alexandre Sousa; Bento, Ricardo Jorge e SilvaThis study extends the literature on big data applied to tourism by validating the significance of point-of-sale (POS) electronic transactions, which have received little attention within tourism literature, as a reliable and effective alternative to surveys on guests stays at tourist accommodation establishments. Compared with official statistics on occupancy of tourist accommodation establishments, data on POS transactions tend to exhibit greater volatility and a less adverse year-on-year variation during the COVID-19 pandemic in Portugal. Still, both data sources reveal the same underlying trend. POS electronic payments, namely at lodging establishments, deliver timely data for most municipalities in Portugal, filling in significant data gaps in many low-density areas, where statistical confidentiality is imposed in tourism indicators. This supports POS data’s effectiveness to analyse regional inequalities at the municipal level, allowing to gain a clearer understanding of the impacts of COVID-19 in domestic tourism.Item Acesso Aberto Marketing, Entrepreneurship and Innovation in the Digital Era2020 - Lamas, Marco; Marques, Carlos Peixeira; Rodrigues, Ana Paula; Fernández, Loreto; Remondes, JorgeItem Acesso Aberto Astrotourism: a literature review and framework for future research2021 - Tapada, Alberto; Marques, Carla Susana da Encarnação; Marques, Carlos Peixeira; Costa, CarlosAstrotourism consists of activities focused on observing night skies and celestial phenomena in natural spaces, which contributes to communities’ involvement, empowerment and participation and to regional development. In addition to documenting the increased academic research on astrotourism, this literature review sought to construct a general theoretical framework for this field by analysing scholars’ contributions and highlighting the ways in which this topic has been viewed over time. The analyses were based on the academic publications on astrotourism indexed in the Scopus and Web of Science databases up to 2019. A total of 61 documents were subjected to a selection process and eligibility analysis until the sample was reduced to a final set of 42 articles. Qualitative methods were applied to cluster the articles into three themes and analyse each document. This study appears to be the first literature review focused on astrotourism. The results highlight the most researched themes over the years, investigations’ characteristics and gaps in the literature that open doors for future empirical research. The main issues already addressed by the academic community are related to the problems of light pollution, sustainability and regional development, among others, but much room remains for other studies.Item Acesso Aberto Place attachment and involvement with rural wine tourism2021 - Silva, Carla; Kastenholz, Elisabeth; Marques, Carlos PeixeiraTourism is motivated by the desire to experience distinct places and these places are typically perceived and linked to distinct images, emotions and meanings. The physical, natural and social and cultural elements of a place are important differentiating factors to attract, involve and attach people to them, both as visitors and residents. Place attachment and involvement has received increasing interest amongst tourism scholars, due to its obvious potential contribution to tourist loyalty and sustainable destination development. Still, despite the growing research on place-attachment and involvement in tourism, there is a lack of studies linking these constructs and specifically within wine regions. Within this context, the present conceptual work aims to present the concepts and dimensions of place-attachment and involvement in wine tourism based on an extensive literature review, from the scientific database Scopus, including the most relevant international scientific contributions in the field of tourism, with the keywords ‘place attachment’ and ‘involvement’ and ’wine tourism’.Item Acesso Restrito Rural tourism recovery between two COVID-19 waves: the case of Portugal2021-04-06 - Marques, Carlos Peixeira; Guedes, Alexandre; Bento, Ricardo Jorge e SilvaDuring the summer of 2020 intra-national mobility restrictions were lifted in most European countries, and domestic tourism partially cushioned the negative impacts of plunging international arrivals. Considering the perceived risk of crowding, low tourist density destinations were expected to benefit from shifts in tourists’ preferences. This paper shows that, in the case of Portugal, preference for tourism in rural areas increased substantially and those regions best positioned to offer rural accommodation experienced a stronger and lasting recovery of domestic demand.Item Acesso Aberto Comunidades de prática digitais e sustentabilidade da aquicultura na Amazônia brasileira. O caso da rede social on-line WhatsApp “Peixe de Rondônia”2021 - Santos, Marcos Cesar; Madureira, Lívia; Braga, Aurineide Alves; Marques, Carlos PeixeiraEste artigo destaca uma rede de aquicultores na região centro-este da Amazônia brasileira, com base em discussões do grupo WhatsApp “Peixe de Rondônia”, entre agosto de 2016 e outubro de 2017, acerca de soluções para superar os desafios ambientais, sociais e econômicos. Para tanto, buscou-se verificar a utilidade dessa rede para o compartilhamento de informações com vista à promoção da sustentabilidade do setor, mediante técnicas de análise de rede social e análise de conteúdo na perspectiva exploratória, com apoio computacional dos softwares Gephi e Iramuteq, cujos resultados apontam que a rede total apresenta quatro classes com níveis de interação distintos e complementares e baixa densidade (0,038). A análise de conteúdo demonstrou a existência de cinco clusters de interesse: “mercado”, “grupo social”, “processos produtivos”, “legislação” e “normatização”. O cluster “mercado” apresenta robustez quanto à proximidade e à coesão, configurando-se em uma comunidade de prática ativa dos produtores terminadores. Preocupações com sustentabilidades econômica e ecológica foram constatadas, porém verificou-se que a rede não se constitui efetivamente em comunidade de prática, pois não há evidências de que as discussões promovidas no grupo, até o momento, geraram ações reais de contribuição para a sustentabilidade da atividade. As evidências indicam que os atores do grupo, individualmente, possuem interesse na concretização das ações propostas, no entanto constatou-se que ainda são necessárias tomada de conciência e organização coletiva para alcançar objetivos comuns com foco na sustentabilidade do setor.Item Acesso Restrito Place attachment through sensory-rich, emotion-generating place experiences in rural tourism2020 - Kastenholz, Elisabeth; Marques, Carlos Peixeira; Carneiro, Maria JoãoPlace attachment may be a relevant outcome of place experiences, connected to positive emotions felt at rural destinations. Especially for rural areas, where a loyal client base is often crucial for the survival of small businesses, such sustainability-enhancing place attachment is most valuable. Recently, researchers' attention has focused on the role of sensorial experiences in triggering such positive emotions associated with the travel experience leading to enhanced place attachment. However, the type of travel context, namely the condition of being a ‘same-day visitor’ or ‘tourist’, should also shape these relations. The present study analyses the impact of sensorial experiences (distinguishing sight, sound, smell and touch) on positive emotions (delight and relaxation, for high versus low arousal) and place attachment, additionally distinguishing tourists from excursionists. The study uses data collected through a one-year survey in three Portuguese hinterland villages (N = 453). As expected, tourists showed more intense sensorial experiences when compared to excursionists. These sensorial experiences triggered emotions and enhanced place attachment. Place attachment was triggered only by delight for excursionists and, in contrast, only by relaxation for tourists, with partly distinct senses leading to these emotional responses for both groups. Globally, the attachment mediation model of senses – emotions – attachment accounted for substantial variation of place attachment among excursionists, but had a weak predictive power for tourists, suggesting that their stronger affective bonds to the place depend on other factors, including other type of affective responses. Results are further detailed and discussed, both theoretically and in terms of possible implications for sustainability-yielding rural destination management and marketing.Item Acesso Aberto Turiperegrinos portugueses no Caminho Português Interior de Santiago de Compostela2017 - Perez, Xose Xerardo PereiroItem Acesso Aberto El model CICATUR aplicat als patrimonis culturals del Camí Interior de Santiago de Compostela2019 - Perez, Xose Xerardo Pereiro; Azevedo, PedroItem Acesso Aberto Turismo no interior Norte de Portugal. Que futuro?2018 - Perez, Xose Xerardo Pereiro; Joukes, Veronique Nelly Paul Marie; Gómez Ullate García de León, MartínItem Acesso Aberto Seminário internacional a globalização e a gastronomia – resumo2017 - Perez, Xose Xerardo PereiroItem Acesso Aberto Etnografias em equipa do turismo. Reflexões sobre uma experiência de trabalho de campo no Panamá2019 - Perez, Xose Xerardo Pereiro; De León, CebaldoEste texto pretende mostrar o valor da passagem de uma etnografia individual e por vezes individualista e heroica, para uma etnografia colaborativa e em equipa mais credível cientificamente. A partir de uma investigação antropológica de um antropólogo europeu (Xerardo Pereiro) e um antropólogo latino-americano (Cebaldo de León), desenvolvida entre 2003 e 2013 em Guna Yala (Panamá). Esta região indígena autónoma na qual os gunas desenvolveram um modelo de turismo responsável. De uma forma dialógica etnográfica e biográfica apresentamos os desafios e problemas de um projeto de investigação longitudinal sobre antropologia do turismo e como eles foram resolvidos negociando as diferenças e a interculturalidade. Sublinhamos ao longo do texto como as identidades sociais dos antropólogos, as suas biografias, os seus conhecimentos e experiências e outras variáveis condicionam a construção de um conhecimento antropológico polifónico em articulação com a perícia intelectual, teórica, epistemológica, metodológica e técnica dos investigadores.Item Acesso Aberto O turismo do Douro visto de dentro e de fora: resumo do seminário intermédio do projeto Dourotur2018 - Bernardo, Edgar; Perez, Xose Xerardo Pereiro