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Title: Desporto e inclusão social. Estudo da Fundação de Apoio ao Cidadão e Mobilização Social (FAMFS), Feira de Santana, Bahia – Brasil
Authors: Rossi Junior, Renildo
Advisor: Pereira, Antonino Manuel de Almeida
Silva, Roselene Cássia de Alencar
Keywords: Desporto
Inclusão social
Etnografia
Estudo de casos
Issue Date: 3-Feb-2016
Abstract: O desporto contribui de forma importante para a coesão econômica e social e uma maior integração na sociedade, promovendo o desenvolvimento das relações sociais estimulando contato entre países e cidadãos (Comissão das Comunidades Europeias, 2007). A Fundação de Apoio ao Cidadão e Mobilização Social (FAMFS) é uma entidade sem fins-lucrativos, idealizada no final da década de 1980, e constituída em 1990. Os objetivos do nosso estudo foram: i) identificar que projetos foram promovidos pela FAMFS no âmbito do desporto em Feira de Santana; ii) conhecer as estratégias e/ou metodologias utilizadas para a concretização real (no terreno) desses projetos; iii) saber as razões que levaram a FAMFS à escolha do desporto como âmbito de intervenção; iiii) analisar os objetivos que a FAMFS pretendeu atingir com a realização dos vários projetos desportivos; iiiii) conhecer os resultados alcançados pela FAMFS com a sua intervenção no âmbito do desporto. Para os fins da presente proposta de estudo, fizemos uso do método etnográfico de pesquisa (J. S. Ribeiro, 2003; Tedlock, 2000). Os instrumentos de pesquisa utilizados foram: a análise documental, a observação-participante e entrevistas semiestruturadas a 27 informantes-chave envolvendo membros (antigos e/ou atuais) da diretoria, técnicos e beneficiários. Entre os vários resultados obtidos, saliente-se que os projetos desportivos sociais desenvolvidos pela fundação ao longo desses anos visaram possibilitar oportunidades de vida aos mais carenciados. Para tanto, foram estabelecidos convênios com os poderes públicos (federal, estadual e municipal), tendo como principais resultados a profissionalização e inserção profissional. O estabelecimento de parcerias intersetoriais foi identificado como sendo a principal razão do sucesso do desporto dinamizado pela FAMFS.
Sports can contribute to economic and social cohesion, and also to a greater integration in society. To do so, they promote the development of social relations, and stimulate connections between countries, regions and citizens (Comissão das Comunidades Europeias, 2007). The Fundação de Apoio ao Cidadão e Mobilização Social (FAMFS) is a non-profit organization, created in the late 1980s and incorporated in 1990. The objectives of our study were: i) identify which projects were promoted by FAMFS within sport in Feira de Santana, ii) know the strategies and/or methodologies used for the actual implementation (in the field) of these projects, iii) know the reasons for choice of sport as a scope of intervention realizing the various sports projects (in a specific way), iiii) analyze the objectives (general and specific) that FAMFS intended to achieve with the choice of sport as part of intervention and the achievement of various sporting projects (in a specific way) ; iiiii) study results (social, educational, health-related, political, economic and environmental issues at local, regional, national and international) achieved by FAMFS with its involvement in sport and the achievement of various sporting projects (in a specific way). For this proposed study, we made use of ethnographic research method (J. S. Ribeiro, 2003; Tedlock, 2000). Thus, we will present an overview and analysis of the performance of FAMFS in partnership with the Ministry of Sports in recent years by analyzing the database of the institution. This preliminary analysis allowed the selection of stakeholders, within this group, to conduct indepth interviews. The script of these interviews was guided by questions that deal with the perception in the social, economic and environmental change across the experience of participating in sports programs of social inclusion and entrepreneurship promoted by FAMFS in Feira de Santana, Bahia. Having as main target audience children and adolescents, but also their families, social sports projects developed by the foundation over the years aimed at enabling life opportunities to the needy. To this end, agreements with the government (federal, state and municipal) were established, having as main results professionalism and employability. The establishment of intersectoral partnerships has been identified as the main reason for the success of sport promoted by FAMFS.
Description: Tese de Doutoramento em Ciências do Desporto
URI: http://hdl.handle.net/10348/5533
Document Type: Doctoral Thesis
Appears in Collections:TD - Teses de Doutoramento

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