Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10348/6276
Título: O teatro de fantoches: a sua migração e similaridade entre Portugal e Brasil
Autor: Araújo Junior, Laércio Pereira de
Orientador: Amarante, Maria Natália de Sousa Pinheiro
Palavras-chave: Teatro
Marionetas
Migração
Similaridade
Data: 2015
Resumo: A investigação sobre o teatro de fantoches tem sido pouco explorado no Brasil. A importância desta pesquisa é fundamental para a compreensão das marionetas no Brasil, principalmente as marionetas eruditas que são pouco pesquisadas. As marionetas eruditas apenas são entendidas como um briquedo infantil, ficando a sua evolução natural ao cargo da história e da tradição dos bonecos brasileiros através da manifestação dos mamolengos. As naus que chegaram ao Brasil tinham marionetistas europeus. No entanto, é importante mostrar que a história das marionetas vem desde a Idade da Pedra. O trabalho bibliográfico faz um levantamento das marionetas através dos tempos, que pode ser verificado nos anais históricos, onde os pesquisadores trabalhavam, com grandes dificuldades para encontrarem a origem das marionetas. Apesar das marionetas estarem em todas as fase do desenvolvimento da humanidade, elas não foram destacadas como parte importante do desenvolvimento humano e, por isso, os registros são escassos e se perdem no tempo. Resgatar a história das marionetas através das pesquisas bibliográficas permite a compreensão de que estas proporcionaram, no decorrer da história, micros revoluções sociais. Este trabalho está focado nas marionetas eruditas para reforçar o processo migratório das marionetas religiosas que possuem registros históricos bem definidos, onde os investigadores justificam a origem dos tradicionais mamolengos do Brasil Não há registro oficial que permita mostrar a similaridade entre as marionetas tradicionais portuguesas com as marionetas tradicionais brasileiras, no entanto, elas são tão similares que, há hipótese de que bonequeiros portugueses tradicionais tenham se instalado, em algum momento, no Nordeste do Brasil, principalmente em Pernambuco. Na verdade, o brincante Dom Roberto e o Mamolengo brasileiro são de uma similaridade impressionante, o que justifica especular que as manifestações do mamolengo têm a sua origem diretamente ligada ao brincante Dom Roberto. A investigação vem mostrar também a luta pela preservação dessa cultura, evidenciando o esforço de preservar a memória das marionetas guardadas em museus, tanto em Portugal como no Brasil. Além disso, a conscientização preservacionista portuguesa é mais ampla do que a do Brasil, pois no museu de Portugal, não só as tradicionais são preservadas, como também as eruditas. O Brasil valoriza mais as marionetas tradicionais, conhecidas como mamolengos. Este fato é preocupante como registro histórico, porque é ignorada a realidade da tradição das marionetas eruditas do Brasil. Esse erro é histórico havendo poucos documentos comprovativos que reforcem a historiografia das marionetas eruditas no mundo. É impressionante averiguar na história dessas marionetes que os registros históricos são obtidos por documentos pouco relevantes para a existência das marionetas na história da humanidade, pois são registros extraídos de contos poéticos, de gravuras, de pinturas, onde aparecem de forma decorativa ou coadjuvante da história. Por esse motivo, se justifica a raridade de documentos que se referem diretamente à história das marionetas, pois em grande parte elas não deixaram registro, uma vez que a maioria dos grupos de marionetistas era analfabeta e não deixavam registradas as suas apresentações, porque a tradição folclórica era passada oralmente de geraçao em geração. A pesquisa tem a intenção de registrar a tradição das marionetes eruditas no âmbito territorial da cidade do Recife. A similaridade entre as marionetas de Portugal e do Brasil e a possibilidade de migração não é, apenas, mera coincidência, mas pura migração cultural da influência portuguesa na formação do povo brasileiro.
The theme chosen is cast off a very little explored research online and in historical records is not relevant. The importance of this research is fundamental to understanding the puppets in Brazil, especially the learned little puppets that are researched and are not part of Brazilian culture. These scholarly puppets are limited to a children briquedo, getting because of the history and the tradition of Brazilian dolls in the manifestation of mamolengos. Certainly, the ships that systematically arrived to Brazil, were among many migrants, European puppeteers. In this line of reasoning, can you speculate the coming of European puppeteers groups to venture into the new world that held out promises of wealth and prosperity. Migration is a historical fact proven in various stages of human history, and many are migratory reasons. It would be different in the most fertile period of migration, which can record in human history the technological development of navigation that allowed the centuries XIV, XV and XVI greater mobility. This migration facilitated all the training occupation of the planet. It is important to show that the history of puppets goes back to the Stone Age and migrated not only in the geographical factor as the cultural heritage of humanity. The bibliographic work brings a survey of puppets over time, which can be recorded in the historical records, where researchers working with large investigative difficulties, seeking to elucidate the origin of puppets. Although the puppets being at every stage of the development of mankind, they were not highlighted as an important part of human development and therefore the records are scarce and are lost in time. Redeem the history of puppets through the bibliographic research allows the understanding that the puppets provided throughout history micros social revolutions. This work is focused on scholarly puppets to reinforce the migratory process of these puppets, religious puppets, which have well-defined historical records, where researchers justified on the origin of this bias mamolengos traditional Brazil, have revealed that this rise came from puppet learned, for religious puppets were building catechism scenarios elaborate and sophisticated, nothing like the rustic popular puppets. Claiming that the sophisticated religious puppets are the origin of the popular is pure investigative speculation, so it can be speculated that have other sources of this cultural saga of the migration of puppets. There is no official record that allows show the similarity between the Portuguese traditional puppets with Brazilian traditional puppets, however, they are so similar that justifies the migration hypothesis that traditional Portuguese puppeteers have settled sometime in the Northeast of Brazil, especially in Pernambuco, for the trifling Don Roberto and Mamolengo are a striking similarity, which justifies speculate that mamolengo outbreaks have their origin directly linked to trifling Don Roberto, not in the religious tradition, as many claim that the origin is in the traditional puppet However, do not justify the textual similarity that differs widely from the religious provided by the Jesuits. Research is also showing the fight to preserve this culture, showing the effort to preserve the memory of puppets stored in museums, both in Portugal and in Brazil, and shows that the Portuguese preservationist awareness is wider than that of Brazil, as the museum Portugal, the traditional are not only preserved, but also the scholarly. Brazil values more traditional puppets, known as mamolengo. This is concerning as historical record, but also demonstrates the cultural insanity of a Brazilian classical class to ignore the reality of the tradition of classical puppet of Brazil. This error is history, as we can ascertain the historical annals of the records of puppets through the ages, because little has been supporting documents to strengthen the historiography of puppets in the world. It's amazing to ascertain the history of puppets, which historical records are obtained by some relevant documents to the existence of puppets in human history. Records are extracted from poetic tales, prints, paintings, where they appear in a decorative manner or supporting the story. Therefore, it is justified the rarity of documents that refer directly to the history of puppets on the grounds that largely they left no record since, most marionetistes groups were illiterate and their presentations left no registered because folk tradition was passed orally to their descendants, and also show groups learned through interviews. The research intends to register, academic way, the tradition of classical puppets in the territorial scope of the city of Recife. Migration and the similarity between the puppet Portugal and Brazil are not coincidental, but pure cultural migration of Portuguese influence in sociological formation of the Brazilian people.
Descrição: Dissertação de Mestrado em Ciências da Cultura, Especialização em Cultura e Artes
URI: http://hdl.handle.net/10348/6276
Tipo de Documento: Dissertação de Mestrado
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