Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10348/8108
Title: O acesso à informação: da problemática do ser ao conhecer
Authors: Carvalho, Maria Margarida Melo
Issue Date: 27-Oct-2017
Abstract: No universo da informação a tríade SUJEITO-DOCUMENTO-CONHECIMENTO assume particular relevância no sentido da total redefinição das missões exigidas às bibliotecas. As formas e os suportes convencionais em que assenta a transmissão do saber disciplinar, componentes fundamentais integrados num processo multissecular de exigentes práticas cientificas. técnicas e culturais, acusam, nos nossos dias, uma relativa inadequação face à enorme quantidade e à ininterrupta circulação de informação. a um tempo. determinante da reformulação das práticas de inquirição e de pesquisa do saber como da sua organização e difusão. Nos seus múltiplos objectos/formas/instrumentos. o saber disciplinar especializado. estando submetido como está a uma transformação e actualização permanentes. impõe um ritmo acelerado de difusão nas comunidades restritas dos seus utilizadores. As novas tecnologias de informação servem de meio simultaneamente. à dispersão informativa especializada e à abertura de possibilidades de intercomunicação globalizante. Entre a dispersão informativa e a comunicação formadora desenha-se toda uma problemática filosófica de expressão ôntico­gnosiológica em que as questões próprias do domínio do conhecimento objectivo apelam a uma correspondente conduta e exigente investigação subjectiva-existencial. As bibliotecas enquanto organismos vivos, enquanto microcosmos essenciais no devir do saber são instrumentos activos desta problemática. razão pela qual se deverá pensar e redefinir o seu estatuto no processo de decifração do mundo e da ilustração do homem.
ln the universe of communication and information the triad combination of subject-document-knowledge plays an important role in the re-definition of the tasks that are ascribed to libraries. The conventional means and forms of communication that, throughout the centuries, have been used to sustain scientific, technical and cultural performances, and by which the transmission of disciplinary learning was sustained is nowadays showing their relative inadequacy in view of the huge quantity and ceaseless circulation of information, whose increasing rhythms are causing a drastic reformulation in the practices of research, organization and diffusion of knowledge. Submitted as it is to a constant transformation and up-dating, the specialized learning, in its multiple objects/forms/instruments, is actually enforcing a faster rhythm of communication among the restricted communities of its users. Therefore, the new technologies of information may be used both as means to disperse specialized information and to open unprecedented and global intercommunication possibilities. Between the information that becomes more and more diffused and the communication that aims to instruct, it is drawn a whole range of philosophical problems related with the general theory of knowledge and the general theory of being. These are problems which imply that the increasingly complex issues raised in the area of objective knowledge call for a corresponding inquiry in the subjective­existential dimension of life. Libraries as living organisms, as essential microcosms in the transmission of general and specialized knowledge are indeed important elements in the aforesaid problem, and that is why their role in the disclosing process of the world and in Man' s process of self-illustration has to be thought over and reshaped.
URI: http://hdl.handle.net/10348/8108
Document Type: Article
Appears in Collections:SEE - Comunicação em Conferência

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