Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10348/8407
Title: Criação e edição de conteúdos imersivos multissensoriais num Ambiente Virtual
Authors: Coelho, Hugo Rafael Mendes
Advisor: Bessa, Maximino Esteves Correia
Melo, Miguel Ângelo Correia de
Keywords: Realidade virtual
presença
usabilidade
interface tangível
multissensorial
Issue Date: 8-Mar-2018
Abstract: Com o desenvolvimento de novos dispositivos de visualização imersiva associados à Realidade Virtual (RV) surgiu um novo meio que permite a visualização de conteúdos como por exemplo os vídeos 360°, estes permitem transportar os utilizadores para novos locais ou a revisitar locais anteriormente visitados. De modo a melhorar a experiência do utilizador, os conteúdos imersivos têm vindo a apresentar cada vez mais um número de estímulos alargado que permite que os utilizadores experienciem estes conteúdos com o máximo de sentidos possível e assim se abstraia do mundo real e tenha a sensação de que está noutro local. Atualmente, a inclusão de estímulos (para além do áudio) num vídeo 360 é feita manualmente, isto é codificado, testado e modificado se necessário, o que torna o processo moroso e dispendioso. Nesta dissertação é desenvolvida três versões da ferramenta de autoria: versão não imersiva, versão imersiva e versão imersiva em conjunto com uma interface tangível, para a criação e edição de conteúdos multissensoriais e a avaliação das várias versões quanto à usabilidade, sentimento de presença, satisfação. as versões são as seguintes: ferramenta de autoria não imersiva, ferramenta de autoria imersiva e ferramenta de autoria imersiva em conjunto com uma interface tangível.
With the development of new immersive visualization devices associated to Virtual Reality, the 360 videos emerged. This 360 videos allows the user to travel to new locations or revisit places that we have seen already. In order to enhance the user experience, multisensory content is allowing users to experience this content with all of their five senses and because of that the user get loses track of the real world and feels like he is elsewhere. Nowadays, the addition of stimuli (besides audio) in a 360 video is done manually, this means codding, test and modify it if it does not behave like intended. Therefore, it is necessary to develop an authoring tool to make the inclusion of stimuli easy to perform. In this dissertation is developed three versions of an authoring tool for adding and editing immersive multisensory content in 360 videos. The various versions are as follows: non-immersive authoring tool, immersive authoring tool and immersive authoring tool with a tangible interface. We evaluate the three versions of the authoring tool regarding the usability, presence and satisfaction. The results showed that the immersive authoring tools have an higher satisfaction that non immersive authoring tool, that for instance had a better time to accomplish the tasks given comparing with the immersive authoring tool.
URI: http://hdl.handle.net/10348/8407
Document Type: Master Thesis
Appears in Collections:DENG - Dissertações de Mestrado
TD - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Final_Hugo Coelho.pdf4,69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.