Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10348/9418
Title: The effects of readers theatre on the oral reading fluency of grade-six portuguese-speaking efl learners
Authors: Welch, Graça Maria de Oliveira Simões
Advisor: Belo, José Manuel Cardoso
Issue Date: 12-Jun-2019
Abstract: Although extremely important, oral reading fluency is often lacking among a great many EFL students. As a result, these students may become discouraged and feel overwhelmed when presented with the task of reading. Research studies have indicated that an effective tool for increasing oral reading fluency in first language (L1) settings and more recently in L2/FL settings is Readers Theatre. This study was undertaken to investigate the effectiveness of Readers Theatre reading instruction as a means for facilitating and improving grade-sixth Portuguesespeaking EFL students’ oral reading fluency development, when embedded as an instructional component of the English as a Foreign Language curriculum. A total of 44 participants and their EFL teacher took part in this five-week quasiexperimental research study which followed a pretest, intervention and posttest schedule. The participating students belonged to two separate Portuguese-speaking sixth-grade EFL intact classes consisting varying levels of reading proficiency. One intact class was selected to serve as the experimental group (n=21, 12 males and 9 females), while the other group comprised the control group (n=23, 13 males and 10 females). It was hypothesised that the use of Readers Theatre would provide improvements in students’ oral reading fluency. The data collected consisted of scores obtained from both the Curriculum Based Measurement: Oral Fluency Test (CBM-ORF) as well as the Multidimensional Fluency Scale (MFS). The quantitative results reveal that over the course of this study, the students who participated in Readers Theatre made significant progress and growth in their accuracy, automaticity and prosodic scores, outperforming the control group who partook in the regular grade-six reading instruction via the existing grade-six EFL syllabus. These findings align with existing research on the teaching of fluency instruction and support the importance and effectiveness of fluency-based interventions to develop and increase students' oral reading fluency.
Apesar da sua extrema importância, a fluência na leitura oral de muitos estudantes de EFL é fraca, podendo refletir-se em sentimentos de desânimo e opressão perante um exercício de leitura. Estudos de pesquisa mostram que uma forma de desenvolver a fluência da leitura oral em configurações de primeira língua (L1) e, mais recentemente, em configurações de L2/Língua Estrangeira é através de Readers Theater. Este estudo investiga a eficácia da instrução de leitura de Readers Theatre como um meio de facilitar e melhorar o desenvolvimento da fluência da leitura oral de alunos de EFL do sexto ano, quando integrado no currículo de Inglês como Língua Estrangeira. Participaram neste estudo quási-experimental um total de 44 estudantes e seu professor de EFL durante cinco semanas, obedecendo a um calendário de pré-teste, intervenção e pós-teste. Os alunos participantes, falantes de língua portuguesa, pertenciam a duas turmas distintas de EFL e apresentavam níveis variados de proficiência em leitura. Uma turma foi selecionada para servir como grupo experimental (n = 21, 12 alunos e 9 alunas), enquanto o outro compôs o grupo de controlo (n = 23, 13 alunos e 10 alunas). Foi colocada a hipótese que o uso de Readers Theatre proporcionaria melhorias na fluência da leitura oral dos estudantes. Os dados obtidos consistiram em resultados alcançados tanto no Teste de Fluência Oral (CBM-ORF - Curriculum Based Measurement: Oral Fluency Test) como na Escala Multidimensional de Fluência (MFS - Multidimensional Fluency Scale). Os resultados quantitativos revelam que, no decorrer deste estudo, os alunos participantes em Readers Theatre obtiveram progresso e crescimento significativos em precisão, automaticidade e prosódia, superando o grupo de controlo que seguiu o currículo de leitura mais habitual. Estes resultados coincidem com as pesquisas existentes sobre o ensino de fluência e apoiam a importância e a eficácia da intervenção baseada na fluência para desenvolver e aumentar a fluência da leitura oral dos alunos.
URI: http://hdl.handle.net/10348/9418
Document Type: Doctoral Thesis
Appears in Collections:DLAC - Teses de Doutoramento
TD - Teses de Doutoramento

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