O contributo da expressão dramática na prática do sociodrama
Ficheiros
Data
2017-02-06
Autores
Título da revista
ISSN da revista
Título do Volume
Editora
Resumo
A aplicação do Sociodrama.
Este relatório aborda a prática do Sociodrama em contexto escolar,
especificamente nas aulas de Expressão Dramática.
Constatei, ao longo destes dez anos de ensino, que as práticas teatrais traziam não
só uma melhoria na assimilação dos conhecimentos, como permitiam a certos alunos
ajustar as suas emoções e o seu comportamento e atitudes face a determinadas situações
escolares. A disciplina de expressão dramática é definida como um espaço e uma
ferramenta educativa que permite desenvolver o currículo escolar em vários domínios,
tais como a educação artística, a expressão corporal, a língua ou literatura e pelas suas
características relacionais e interpessoais, é de facto uma ferramenta poderosa para o
desenvolvimento de habilidades sociais e pessoais.
O Jogo Dramático é um instrumento interessante para todos os professores, não só
para os profissionais das áreas envolvidas. As atividades dramáticas impõem um trabalho
em equipa, em grupo, que pode favorecer qualquer tipo de aula.
Estas situações em que o grupo está concentrado numa atividade, num jogo,
ajudam a melhorar os aspetos da socialização e da comunicação, sempre que são
propostas num espaço e clima seguros para o aluno.
É nesse ambiente seguro que o Sociodrama entra, tendo como base a disciplina
de Expressão Dramática.
Este relatório tem por objetivo ilustrar como a prática do Sociodrama pode ser
aproveitada no projeto educativo de uma Escola, e de que forma poderá fazer parte
integrante desse mesmo currículo, nos anos seguintes.
The applications of Sociodrama. This report addresses the practice of Sociodrama in schools, specifically in Dramatic Expression classes. Over the last ten years of teaching, I realized that not only did the theater practices lead to an improvement in the assimilation of knowledge, but they allowed certain students to adjust their emotions, their behavior and attitudes in relation to certain school situations. The area of dramatic Expression is defined as a space and an educational tool that allows the development of the school curriculum in various fields such as arts education, body expression, language or literature, and because of its relational and interpersonal characteristics, it is in fact a powerful tool for the development of social and personal skills. The Dramatic Play is an interesting tool for all teachers, not just for the professionals of the areas involved. Dramatic activities require team work, group work, which may favor any kind of class. These situations in which the group is focused on an activity, on a game, help improve socialization and communication aspects, whenever they’re proposed under an environment and a space which are safe for the student. It is in this safe environment that Sociodrama comes in, based on the discipline of Dramatic Expression. This report aims to illustrate how the practice of Sociodrama can be harnessed in the educational project of a school, and how it can be part of that same curriculum in the following years.
The applications of Sociodrama. This report addresses the practice of Sociodrama in schools, specifically in Dramatic Expression classes. Over the last ten years of teaching, I realized that not only did the theater practices lead to an improvement in the assimilation of knowledge, but they allowed certain students to adjust their emotions, their behavior and attitudes in relation to certain school situations. The area of dramatic Expression is defined as a space and an educational tool that allows the development of the school curriculum in various fields such as arts education, body expression, language or literature, and because of its relational and interpersonal characteristics, it is in fact a powerful tool for the development of social and personal skills. The Dramatic Play is an interesting tool for all teachers, not just for the professionals of the areas involved. Dramatic activities require team work, group work, which may favor any kind of class. These situations in which the group is focused on an activity, on a game, help improve socialization and communication aspects, whenever they’re proposed under an environment and a space which are safe for the student. It is in this safe environment that Sociodrama comes in, based on the discipline of Dramatic Expression. This report aims to illustrate how the practice of Sociodrama can be harnessed in the educational project of a school, and how it can be part of that same curriculum in the following years.
Descrição
Dissertação de Mestrado em Ensino de Teatro
Palavras-chave
Expressão dramática , Jogos dramáticos , Grupos , Currículos , Sociodrama